Kalendarium prac pasiecznych

Styczeń

Zima to czas przygotowań do następnego sezonu. Wizyty w pasiece ograniczamy do minimum, aby nie zakłócać zimowli pszczół. Do szczególnych przypadków należy czas po obfitych opadach śniegu – wtedy należy sprawdzić, czy wylotki nie zostały zasłonięte.

Luty

Do dobry moment na czyszczenie wosku, dennic, wymianę ramek itp.

Marzec

Matka pszczela zaczyna intensywniej czerwić. Dłuższe i cieplejsze dni są sygnałem do wychowu nowego pokolenia. Pszczoły rozluźniają kłąb zimowy i zajmują coraz większą powierzchnię, obsiadając plastry z czerwiem i ogrzewając go.

Kiedy temperatura otoczenia wzrośnie ponad 12°C pszczoły wykonają pierwszy oblot wiosenny. Warto być wtedy w pasiece i obserwować, czy wszystko jest w porządku.

Kwiecień

W maju pszczelarz może już odbierać pierwszy miód.

Czerwiec

Deszczowa pogoda i przerwa w dopływie pożytku może być przyczyną gorszego karmienia larw i kanibalizmu wśród pszczół. Takie warunki sprzyjają również rozwojowi grzybicy wapiennej.

Lipiec

Matka powoli zmniejsza czerwienie. W rodzinach może dochodzić do rabunków.

Sierpień

To czas na leczenie, dokarmianie, ocieplanie.

Wrzesień

Przystępujemy do jesiennego dokarmiana pszczół syropem cukrowym. Uzupełnianie zapasów zimowych należy zakończyć najpóźniej do 15 września.

Październik

Pszczoły odwiedzają jeszcze ostatnie kwitnące kwiaty i znoszą pyłek do ula. Kończą swój żywot ostatnie pszczoły lotne. Do zimy w ulu pozostanie 5-15 tys. pszczół.

W październiku można jeszcze wykonać niektóre nieco spóźnione czynności, np. skorygowanie zapasów pokarmu i wielkości gniazda.

Listopad

Wolny czas pszczelarz może przeznaczyć na planowanie przyszłego sezonu czy bezpośrednią sprzedaż pozyskanych przez siebie produktów pasiecznych.

Grudzień

W grudniu można przeprowadzić ostatni w sezonie zabieg przeciw warrozie przy pomocy kwasu szczawiowego.

Sławomir Trzybiński

 Porady pasieczne Przemysława Grobelnego K183

Kalendarz biodynamiczny 2017
Kalendarz biodynamiczny 2017

Kalendarz biodynamiczny 2017 Dzięki uprzejmości Koła Pszczelarzy we Wronkach, RZP Wlkp. Płn w Chodzieży prezentujemy Państwu pszczelarski kalendarz biodynamiczny, który zawiera wskazówki kied [ ... ]