Jak karmić?

Pszczelarze stosują cukier w różnym stosunku do wody, ale najczęściej 3:2 czy też 1:1. Jednak coraz bardziej popularne stają się pokarmy gotowe. Są wygodniejsze stosowaniu, gdyż nie wymagają dodatkowego mieszania i wcześniejszego przygotowania. Ceny inwertu nie są aż tak wysokie i są porównywalne z cenami cukru. Nieraz zastanawiałem się co lepsze: cukier czy inwert? Oczywiście wszystko ma swoje zalety i wady.

Podkarmiania Apifortuna, fot. Roman Dudzik

Cukier spożywczy, czyli sacharoza stosowana jest powszechnie w każdym domu, ale także wykorzystywana przez pszczelarzy do uzupełniania zapasów węglowodanowych rodzin pszczelich.

Cukier jest rozpuszczany w celu stworzenia gęstego syropu, czasami dodawane są do niego zioła.

Syrop wymaga od pszczół nie lada wyzwania, aby rozłożyć sacharozę na cukry proste: glukozę i fruktozę. Każde 10 kg cukru, które pszczoły muszą przerobić doprowadza do wymarcia 3 tysięcy robotnic.

Dlatego karmi się rodziny, gdy w ulu znajdują się jeszcze pszczoły letnie. Pszczoły te nie wejdą w skład kłębu zimowego; nie mają szans na przetrwanie, gdyż są spracowane. Zimowe pszczoły żyją dłużej – ich głównym pokarmem jest pyłek, nie mają też zbyt wielu zajęć.

Należy jednak pamiętać, że pszczoły, które przerabiały cukier nie będą długo żyły, gdyż przetwarzanie męczy i skraca żywotność takich pszczół.

Inwert jest to gotowy pokarm, który składa się z cukrów prostych, nie wymaga przerabiania przez pszczoły oraz rozpuszczania przez pszczelarza. Można nim karmić rodziny składające się z pszczół pokolenia zimowego. Poniżej podaję przykład, w jakich warunkach, moim zdaniem, inwert sprawdzi się lepiej niż cukier. Jesień 2011 r. była długa i bardzo ciepła oraz wyjątkowa sucha, natomiast zima nadeszła pod koniec stycznia, wyjątkowo sroga i sucha.

Nie można też liczyć na to, że pszczoły same uzupełnią zapasy późnym pożytkiem, gdyż bywają one zawodne. Należy też pamiętać, aby zapewnić dobrą wentylację podczas zimowli oraz zabezpieczyć ule przed gryzoniami, które mogą niepokoić pszczoły podczas zimowli i niszczyć plastry.

Marcin Mierzwa

Artykuł "Jak karmić?" ukazał się w "Pasiece" nr 4/2012, str. 16. Nie powiązano z nim innych publikacji.