Jak ulepszyć miodarkę

Chcę się podzielić z innymi pszczelarzami moim doświadczeniem w zakresie zwiększenia wydajności zwykłej miodarki 3, 4-plastrowej.

Swoją miodarkę 4-plastrową przerobiłem w ten sposób, że wewnątrz kosza zamontowałem drugi kosz składający się z kraty i blachy, na którą spływa wirowany miód.

Odwirowuję w ten sposób 8 ramek na raz. Tak przerobioną miodarkę użytkuję już kilka lat i jestem zadowolony z dokładności odwirowania.

Bez problemu można przerobić miodarkę, jeżeli używa się ramek niższych od warszawskich poszerzonych. Przy ramce warszawskiej poszerzonej trzeba dokładnie obliczyć wymiary i wykonać kosz.

W odległości 3 cm od kraty kosza montuje się blachę, a 5 mm przed blachą drugą kratę. Ramka w koszu zewnętrznym jest trochę wyżej od ramki i blachy w koszu wewnętrznym, aby można było ją łatwiej wyjąć. Widać to na załączonych rysunkach.

Jerzy Cieśleński

Artykuł "Jak ulepszyć miodarkę" ukazał się w "Pasiece" nr 4/2005, str. 11. Nie powiązano z nim innych publikacji.