Pasieka 3/2008
Dbanie o jakość produktów pszczelich wyzwaniem dla pszczelarzy Drukuj Email
Wpisany przez Jerzy Wilde, Janusz Bratkowski

Dbanie o jakość produktów pszczelich wyzwaniem dla pszczelarzy

Jakość jest codziennym aspektem naszego życia. Wybranymi kryteriami próbujemy ocenić jakość przedmiotu, idei, po prostu tego czym się interesujemy. I nie ma w tym nic dziwnego, bo jakość leżała w kręgu zainteresowania człowieka od najdawniejszych czasów.

Pod tym terminem rozumiano stopień osiągniętej doskonałości. Jakością określano zawsze dobre cechy wyrobów.
fot. © Janusz Pudełko

Trzeba przyznać, że ten termin niesie ze sobą olbrzymi ładunek pozytywnych skojarzeń. W praktyce każdy z nas stara się zawsze wybierać coś w naszym mniemaniu lepszej jakość od czegoś, co uważa się za gorsze. Ale jest to często ocena subiektywna dokonywana według kryteriów znanych tylko danej osobie. W racjonalnym podejściu dąży się do jak najbardziej obiektywnego ujęcia rzeczywistości, najlepiej jeżeli można to zrobić przypisując rozpatrywanym cechom wartości liczbowe pozwalające na dokonanie obiektywnych obliczeń i na tej podstawie – porównań. Z takim aspektem mamy do czynienia przy ocenie jakości miodu według wymagań zawartych w odpowiednich normach.

Chociaż jakość leżała już od dawna w kręgu zainteresowań ludzi to nauka zajmująca się tym aspektem naszego życia powstała dopiero na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. W tamtym czasie zaczęto wprowadzać definicje opisywanego pojęcia. Jednak nie wprowadzono jednolitej definicji tak jak mamy to w przypadku miodu pszczelego. O złożoności zjawiska świadczy chociażby fakt aż kilku propozycji definicji przez jednego z badaczy. W zależności od kontekstu jakości wyróżnił on:

  • bezwzględną jakość,
  • jakość zorientowaną na wyrób,
  • jakość zorientowaną na użytkownika,
  • jakość zorientowaną na wytwarzanie,
  • jakość zorientowaną cenowo.

Jakość można określać w zależności od postrzegania. Jedna z definicji brzmi „Jakość to zbiór cech wyrobu (bądź usługi) najlepiej spełniający sformułowane wymagania, bądź oczekiwania klienta”. Bardziej trafne jest rozpatrywanie jakości jako idei, którą oddają stwierdzenia: „jakość jest wtedy, gdy klienci wracają do nas, a nie nasze wyroby” lub „zrób dobrze za pierwszym razem”. Jakość dedykowana jest zawsze konsumentowi i dąży do zaspokojenia jego potrzeb. Rozpatrywanie jakości nie sprowadza się teraz do jakości produktu. Ingeruje się w jej tworzenie na najwcześniejszych etapach produkcji i rozciąga się ten termin na funkcjonowanie jednostki wytwórczej, a zatem również gospodarstwa pasiecznego. Istotną rolę w definiowaniu pojęcia jakości odgrywa również państwo narzucające wymagania produktowi zapisane parametrami norm. Zatem na rynku znajdują się aż trzy podmioty definiujące jakość: konsument, producent i państwo.

Jak duży istnieje rozdźwięk w rozumieniu wymiaru jakości przekonujemy się zawsze na zajęciach ze studentami. Dostają oni proste zadanie. Dzieląc grupę na producentów i konsumentów polecamy, aby każda z nich podała dziesięć cech decydujących o wysokiej jakości wybranego przedmiotu, np. sznurowadeł. Okazuje się, że gdy grupy studentów nie mają kontaktu ze sobą podają 10 bardzo zróżnicowanych cech, z których tylko 30% określeń jest identycznie zdefiniowana (wspólna). Pozostałe cechy są określane jako całkiem inne oczekiwania lub pozornie bardzo podobne. Grupy uważają czasami, że określenia grube i mocne są identyczne w treści, czyli mocne sznurowadła okazują się być grube. Od razu nasuwa się uwaga, że grube sznurowadła nie są zawsze mocne, a mocne nie muszą być grube. Wprowadzenie w życie założeń w produkcji może spowodować odmienne procesy wytwórcze a w efekcie powstanie produktu o parametrach nieakceptowanych przez konsumenta – grube i rwące się sznurowadła.

Dalsza część artykułu w nr 3/2008 czasopisma Pasieka.


dr inż. Janusz
Bratkowski,
prof. dr hab. Jerzy Wilde
Katedra Pszczelnictwa, UWM Olsztyn
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.



Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka 2008 nr 3.
Zamów e-prenumerate
"Pasieki"


Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny