„Życie miodem słodzone” - koniec kampanii


Ci, dzięki którym mogła zaistnieć
kampania miodu i produktów pszczelich
fot.© Joanna Pęcak

Pionierskie przedsięwzięcie branży pszczelarskiej

Dobiegła końca pierwsza na rynku europejskim kampania promująca miód i produkty pszczele. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej, Rzeczpospolitej Polskiej oraz konsorcjum producentów okazał się sukcesem. Branża przyznaje, że dzięki kampanii wzrosło zainteresowanie miodem wśród Polaków. 93% osób, które zetknęły się z kampanią stwierdziło, że zachęciła ich ona do zakupu miodu.


O kampanii

Kampania „Życie miodem słodzone” realizowana w ramach mechanizmu „Wsparcia działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych Unii Europejskiej” rozpoczęła się 6 lutego 2008, zaś przeznaczony na jej realizację budżet wyniósł 683 266 euro.


Zadaniem kampanii było upowszechnienie spożycia miodu wśród Polaków i przełamanie sezonowości w konsumpcji. Prowadzone działania miały na celu podkreślenie wartości smakowych i odżywczych naturalnego miodu oraz pogłębienie wiedzy konsumentów na temat dobroczynnych właściwości produktów pszczelich.



Od lewej: Piotr Mrówka - wiceprezes
SPZ Zbigniew Pęcak, Piotr Kondraciuk
Dyr. Biura Promocji Żywności(ARR)
Janusz Kasztelewicz - Sądecki Bartnik
fot.© Joanna Pęcak

W ramach podejmowanych działań można prowadzona była kampania w telewizji, prasie kobiecej oraz w Internecie. Uruchomiona została strona internetowa kampanii www.zyciemiodemslodzone.info, która, jako regularnie rozbudowywana platforma, stała się kompendium wiedzy o miodzie i jego wykorzystaniu w przepisach kulinarnych oraz w pielęgnacji urody.


Kampania medialna została skoncentrowana w dwóch okresach – w pierwszej połowie 2008 roku oraz w pierwszej połowie 2009 roku. Poza działaniami reklamowymi i PR, w sklepach zostały umieszczone plakaty kampanii. Miały one zachęcić konsumentów do skierowania kroków w stronę półki z miodami. Kampania spotkała się z bardzo dużą życzliwością ze strony zarówno mediów, jak i środowisk pszczelarskich. „Kampania została bardzo dobrze przyjęta przez środowisko pszczelarzy, bo to pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Polsce. Wielu moich kolegów zauważyło wzrost zainteresowania miodem wśród konsumentów, szczególnie jego mniej znanymi odmianami. Miód stał się modny nie tylko jako produkt spożywczy, ale i naturalny kosmetyk pielęgnacyjny”. – mówi prezes Stowarzyszenia, Zbigniew Pęcak.


Polacy a miód

Dziś w blisko co czwartym domu w Polsce spożywa się miód co najmniej raz w tygodniu, a 7% Polaków przyznaje, że je miód codziennie lub prawie codziennie. Walory miodu najczęściej doceniają kobiety. Najbardziej popularne odmiany miodu wśród Polaków to miód wielokwiatowy i lipowy, inne odmiany są zdecydowanie słabiej rozróżniane przez konsumentów. Nadal najchętniej jemy miód do pieczywa lub słodząc nim napoje (70% badanych respondentów), choć rośnie zastosowanie miodu jako dodatku do innych potraw i sosów. Chętniej po miód sięgamy na śniadanie (38% wskazań) oraz w czasie kiedy czujemy się osłabieni, zwłaszcza w okresie jesienno–zimowym (52% wskazań). Zdaniem Polaków miód wzmacnia organizm i bez wątpienia jest zdrowy (ponad 90% wskazań) w przeciwieństwie do cukru.


Trudności branży

Polacy coraz chętniej sięgają po miód, jednak może go zabraknąć. Niektóre jego odmiany, jak na przykład miód gryczany, coraz trudniej jest kupić. Choroby pszczół, niekorzystne warunki atmosferyczne (złe warunki pogodowe w czerwcu), czy spadek liczby pszczelarzy powodują, że produkcja miodu staje się coraz mniej dochodowym i trudnym zajęciem. „Problem masowego ginięcia pszczół oraz trudna sytuacja branży to nie tylko spadek produkcji miodu, ale także realna możliwość globalnego załamania w rolnictwie, bo pszczoły są głównymi zapylaczami. Naukowcy twierdzą, że 80% upraw prowadzonych przez człowieka wymaga zapylania przez pszczoły. Dlatego nie można ignorować problemów branży, ale szukać rozwiązań, bo czasu mamy coraz mniej.” – mówi Zbigniew Pęcak, prezes Stowarzyszenia Pszczelarzy Zawodowych. „Masowe ginięcie pszczół to sygnał ostrzegawczy dla człowieka. Bez nich świat nie będzie w stanie się wyżywić” – dodaje prezes Zbigniew Pęcak.


Oprac.: Marketing & Communications Consultants


Artykuł "Życie miodem słodzone - koniec kampanii" ukazał się w czasopiśmie "Pasieka" nr 6/2009, str. 4.


Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka
Zamów czasopismo
"Pasieka" do domu

Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna