Porady pasieczne na lipiec i sierpień

Lato kojarzy się nam z wakacjami, urlopami i wypoczynkiem. To jednak również bardzo ważny okres w pszczelarstwie – czas pozyskiwania miodu oraz przygotowywania pszczół do następnego sezonu. To, jakie prace będziemy wykonywać, zależy przede wszystkim od tego, czy pożytki w okolicy naszej pasieki kończą się z połową lipca, czy też będziemy korzystać z tych późnoletnich i jesiennych (sierpień i wrzesień).

Przy pożytkach kończących się w połowie lipca, powinniśmy zakończyć wirowanie miodu i pozyskiwanie ewentualnie innych produktów do 20-25 lipca. Przy odbiorze miodu jednocześnie ustawiamy gniazda do zimowli. Nie przejmujmy się nadmiarem pszczół. Pszczoły te w większości zginą przy przerabianiu syropu i gromadzeniu go jako zapasu w plastrach. Podam jako przykład mój sposób ustawiania gniazd (ule wielkopolskie stojaki) przy tego typu pożytkach. Najpierw zdejmuję nadstawki z miodem i ustawiam gniazda.

Pozostawiam w ulach po siedem ramek oraz wstawiam zatwór. Gniazda zamykam, zakładam daszki i przystępuję do odebrania miodu z nadstawki. Do czasu wywirowania miodu wszystkie ule w pasiece pozostawiam tylko na pojedynczym korpusie na wspomnianych już siedmiu ramkach. Ważne, aby w ramkach pozostawić trochę miodu, by pszczoły przez kilka dni miały się czym odżywiać. Po zakończeniu prac przy wirowaniu, zakładam nadstawki w celu osuszenia ramek. Pszczoły do nadstawek przechodzą pod zatworem, wolną przestrzenią za gniazdem (rysunek).

Osuszanie trwa przeważnie około trzech dni. Najlepiej nadstawki założyć wieczorem (przez noc pszczoły uspokoją się i nie będą chętne do rabunków). Po osuszeniu ramek nastawki zdejmuję, zakładam podkarmiaczki i podaję pszczołom syrop, przeważnie po dwa litry przez dwa-trzy dni (w zależności od tego, ile zapasów pozostało po miodobraniu).

Następnie do około 20 sierpnia podkarmiam pobudzająco niewielkimi ilościami syropu (litr co dwa dni). Można podkarmiać też co kilka dni większymi dawkami. Na bieżąco (wyrywkowo) kontroluję ilość pokarmu w gniazdach (nie możemy dopuścić do zalania ramek, co spowoduje ograniczenie czerwienia). Przy podkarmianiu stosuję syrop o stosunku wody do cukru 1:1, przy uzupełnianiu zapasów 2:3. Po 20 sierpnia stosuję 5-7-dniową przerwę w karmieniu, kontroluję gniazda i uzupełniam zapasy do wymaganych na zimę.

Krzysztof Furso

Artykuł "Porady pasieczne na lipiec i sierpień" ukazał się w czasopiśmie "Pasieka" nr 4/2011, str. 6.

Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna