Dobre zimowanie. O czym początkujący pszczelarz powinien pamiętać zimą?

Warto przypomnieć sobie kilka istotnych wiadomości dotyczących zimowania pszczół. Wiadomo, że nowy rok pszczelarski rozpoczyna się z chwilą układania gniazda na zimę. Kiedy mamy już za sobą dokarmianie zimowe, należy wyjąć z uli podkarmiaczki i oczyścić je.

zimowanie uli
Fot. Jerzy Jóźwik

Bardzo istotne jest, aby ilość ramek w gniazdach dostosować do siły rodziny. Jest to ostatni przegląd rodzin pszczelich przed zimowlą, dlatego można ocenić stan pokarmu na zimę.

W tym samym czasie należy wyjąć paski po leczeniu warrozy. Pozostawienie ich w ulu na zimę grozi skażeniem plastrów. Natomiast zbyt późne wyjmowanie pasków w okresie niskich temperatur powoduje, że sformowany przez pszczoły kłąb zostanie rozerwany.

Ze względu na różną skuteczność pasków bardzo ważne jest, aby skontrolować osyp warrozy po ich wyjęciu. Zalecane są także kontrolne odymienie rodziny pszczelej Apiwarolem i ponowne sprawdzenie ilości pasożyta w rodzinach.

Pamiętajmy, że jesienne zabiegi przeciwwarrozowe decydują o kondycji rodziny pszczelej na wiosnę i jeżeli w gnieździe pozostanie znaczna liczba pasożytów, to w przyszłym sezonie ich ilość...

Prace porządkowe w pracowni

Podczas zimy w pracowni dokonujemy segregacji plastrów i wybieramy ramki do przetopienia. Wycinamy woszczynę przeznaczoną do wytopienia, następnie skrobiemy i dezynfekujemy ramki przeznaczone do użytku w kolejnym roku.

Robimy to przez opalanie płomieniem lub...

Pozostały sprzęt po sezonie należy oczyścić, umyć i składować w suchym pomieszczeniu. Wysiłek włożony w te zimowe prace opłaci się z nawiązką w trakcie nowego sezonu.

Ryszard Piestrak

Artykuł "Dobre zimowanie. O czym początkujący pszczelarz powinien pamiętać zimą?" ukazał się w czasopiśmie "Pasieka" nr 6/2005, str. 40.

Ocena użytkowników: 1 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna