Apimondia nad Bosforem, cz. 1

„Któregoś wczesnego ranka, w Dolinie Muminków, Włóczykij obudził się w swoim namiocie i poczuł, że nadeszła jesień, i czas ruszać w drogę.” Wiem, że ten przepiękny cytat z „Doliny Muminków w listopadzie” Tove Jansson nie kojarzy się z pszczelarstwem.

Wiem natomiast, że ponad 10000 pszczelarzy i osób związanych z tą branżą, co dwa lata opuszcza domowe pielesze aby udać się czasem nawet na drugi koniec świata.

Pasieka nr 87 (Apimondia-2017_05)
fot.© Jacek Wojciechowski

Czterdziesty piąty Międzynarodowy Kongres Pszczelarski Apimondia odbył się w Stambule. Pszczelarze, jak głosiło hasło Kongresu („Lets bee where continents meet”), zgromadzili się w miejscu spotykań kontynentów. To trafne porównanie idealnie opisywało atmosferę imprezy.

Bosfor nie dzielił pszczelarstwa, tak jak dzieli kontynenty, ale symbolicznie połączył różne światy w salach Centrum Kongresowego.

Pasieka nr 87 (Apimondia-2017_03)
fot.© Jacek Wojciechowski

Ceremonia otwarcia

Dwudziestego dziewiątego września 2017 roku o godzinie 18.00, w największej, wypełnionej po brzegi sali widowiskowej, rozpoczęła się ceremonia otwarcia. Scenografia na początku wydawała się być ascetyczna. Nic bardziej mylnego.

Przemyślane w najmniejszym szczególe, dwuwarstwowe tło w kształcie olbrzymich komórek pszczelich, stało się ekranem dla filmu, w którym przedstawiono kontrasty: obraz świata z pszczołami i jego wizję bez owadów zapylających.

Pasieka nr 87 (Apimondia-2017_09)
fot.© Jacek Wojciechowski

Po tym pełnym zadumy, jednak niezwykle dynamicznym filmie, wszystkich uczestników Kongresu przywitał gospodarz – Prezydent Tureckiego Związku Pszczelarzy – Ziya Sahin. Po nim, jak zwykle z niezwykłą swadą, przemawiał Philip McCabe – prezydent Apimondii.

Największe brawa otrzymał za swoje przemówienie Minister Rolnictwa Turcji, Ahmet Esref Fakibaba. Zgromadzeni na sali tureccy pszczelarze reagowali entuzjastycznie na jego zapewnienia o zwiększeniu finansowego wsparcia dla lokalnego pszczelarstwa.

Wieczór zakończyły występy zespołów tanecznych. O godzinie 12.00 otwarta została wystawa ApiExpo. Różnojęzyczny tłum zwiedzał ją każdego dnia wystawy w godzinach od 9 do 19.

Program naukowy

Kolejnego dnia o 9 rano rozpoczęła się seria wykładów będąca prezentacją postępu światowej nauki w dziedzinach związanych z pszczelarstwem. Dziedziny, którymi zajmowali się naukowcy podzielone zostały zgodnie ze statutem Apimondii na siedem obszarów: biologii pszczół, ekonomiki pszczelarskiej, pożytków pszczelich i zapylania, chorób pszczół, apiterapii, technologii i jakości w pszczelarstwie oraz pszczelarstwa na terenach rozwijających się.

Pasieka nr 87 (Apimondia-2017_27)
fot.© Jacek Wojciechowski

Wykłady prowadzone były w języku angielskim, w niektórych przypadkach również w języku tureckim, tłumaczonym symultanicznie na angielski, co niejednokrotnie powodowało nieporozumienia. Sale wykładowe podczas niektórych wykładów wypełnione były po brzegi, a pod ścianami trudno było znaleźć miejsca stojące.

Jednak inne prelekcje przyciągnęły tylko kilka osób. To tematy i nazwiska naukowców powodowały tak zróżnicowane zainteresowanie. Siedemdziesiąt prezentacji dziennie, uniemożliwiało zapoznanie się choćby z połową z nich, dlatego w starannie wydanym programie Kongresu można było odnaleźć interesujące nas wykłady, by w nich uczestniczyć. Niestety ze smutkiem stwierdziłem brak prelekcji przedstawicieli polskiej nauki. Posterowe prezentacje jak zwykle gromadziły rzesze zwiedzających, a w rozmieszczonych w całym budynku kafeteriach można było na bieżąco wymienić się spostrzeżeniami ze współuczestnikami. Również w sesji posterowej nie znalazła się praca żadnego z polskich naukowców.

Generalne Zgromadzenie i obrady okrągłego stołu

Trzydziestego września odbyło się Generalne Zgromadzenie z udziałem polskich delegatów, dr hab. Zbigniewa Kołtowskiego oraz Bartłomieja Piotrowskiego, na którym przyjęto nowych członków Apimondii: organizacje pszczelarskie z Fidżi, Kuwejtu i Kosowa.

Pasieka nr 87 (Apimondia-2017_74)
fot.© Jacek Wojciechowski

Ku ogólnemu zdziwieniu, przeciwko przyjęciu w poczet Apimondii Stowarzyszenia Kosowskich Pszczelarzy, głosowali delegaci z Serbii, którzy tym gestem nie zyskali sobie sympatii (co miało się okazać kilka dni później). Podczas tego spotkania przyjęto 24 członków indywidualnych oraz przegłosowano budżet na kolejne 2 lata.

Ważnym punktem Generalnego Zgromadzenia były wybory członków Rady Wykonawczej. Zmiany nie były rewolucyjne, a aktualny skład Rady można podejrzeć na stronie Apimondii. Ostatnim, ważnym elementem Zgromadzenia, były prezentacje krajów pretendujących do zorganizowania Kongresu w roku 2021.

Reprezentacje Danii, Rosji, Serbii i Słowenii rozpoczęły „bój” i prześcigały się w pomysłach aby zachęcić delegatów do oddania głosu na określone lokalizacje. Olbrzymia maszyna promocyjna Rosji napędzana potężnym budżetem, działała z rozmachem godnym podziwu.

Efekty można było łatwo przewidzieć… Cdn.

Jacek Wojciechowski


Artykuł "Apimondia nad Bosforem, cz. 1" ukazał się w "Pasiece" nr 1/2018, str. 4. Nie powiązano z nim innych publikacji.


Czasopismo dla pszczelarzy z pasją - Pasieka
Zamów czasopismo
"Pasieka" do domu

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Co w trawie piszczy...

Kalendarz biodynamiczny 2018
Kalendarz biodynamiczny 2018

Kalendarz biodynamiczny 2018 Dzięki uprzejmości Koła Pszczelarzy we Wronkach, RZP Wlkp. Płn w Chodzieży prezentujemy Państwu pszczelarski kalendarz biodynamiczny, który zawiera wskazówki kied [ ... ]

Czytaj więcej »
Nabór na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe dla Dorosły...
Nabór na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe dla Dorosłych

Zespół Szkół im. Leokadii Bergerowej w Płocku ogłasza nabór na Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe dla Dorosłych dające uprawnienia do prowadzenia gospodarstwa rolniczego i pszczelarskiego 1. RL [ ... ]

Czytaj więcej »
Pasieka poleca film „Łowcy miodu”
Pasieka poleca film „Łowcy miodu”

Pasieka poleca film „Łowcy miodu” „Łowcy miodu”
Scenariusz i reż. Krystian Matysek
Muzyka: Rafał Rozmus
Montaż: Jarosław Barzan
Produkcja: Dorota Roszkowska (Arkana)
W kinach od  [ ... ]

Czytaj więcej »
Inne artykuły »