Marka Własna Gospodarstwa Pasiecznego
Banderole
Odnośnie stosowania banderoli, to w naszym kraju spełnia ona głównie funkcję plomby na opakowaniu. Dzieje się tak dlatego, ponieważ stosowana w Polsce większość wykrojów banderol, w części przeznaczonej do przyklejenia na wieczko bywa zdecydowanie za mała, jeśli miałyby zastąpić nadruk na nakrętce (zajmują ok. 30% pow. wieczka).
Jednak problem banderol należy potraktować nieco szerzej. Po pierwsze należy sobie odpowiedzieć na pytanie jakie podstawowe zadania ma ona do spełnienia na opakowaniu miodu, oczywiście przy równoczesnym stosowaniu etykiety.
1. Spełnia funkcję normalnej plomby, informującej potencjalnego nabywcę o tym, że od momentu jej przyklejenia, opakowanie nie było otwierane. Jeżeli jest to jedyny cel naklejania banderol, to wówczas, może ona zostać sprowadzona do wąskiego paska papieru z kolorystyką komponującą się z etykietą i wizerunkiem wieczka. W takiej sytuacji nie „psuje” ona wizerunku wieczka.
2. Spełnia funkcję plomby i uzupełniającej informacji. Dodatkową informacją może być napis w rodzaju: „Polski miód” (powtórzona na pasku, np. 3 razy), lub: „Naturalny pszczeli miód” (powtórzona 2 razy) lub jakieś krótkie hasło: „Miodem życie wzmacniane” itd.
Taką treścią banderola uzupełnia informacje obowiązujące na etykiecie (wymagane na mocy prawa), które z tego powodu nie mieszczą się na niej. Wykrój nadal musi być niewielki, aby nie psuć wizerunku zadrukowanego wieczka.
3. Obok dwóch powyższych, spełnia funkcję dekoracyjną i może zastępować nadruk na wieczku słoika. Wówczas część informacji można przenieść na obszerny wykrój banderoli, przez co etykieta może stać się czytelniejsza.
Oczywiście, owo przeniesienie może dotyczyć tylko treści dodatkowych (nie wymaganych prawem) w rodzaju: Krystalizacja miodu jest procesem naturalnym, albo jakieś dłuższe hasło. Równocześnie, duży wykrój banderoli umożliwia projektantowi umieszczenie obrazu lub jego części opartego na motywach pszczelarskich. Na świecie, projektanci często umieszczają kwiaty roślin, z której wytworzona została dana odmiana miodu, np. rzepaku, wrzosu, gryki itd.
4. Utrudnienie. Wykrój banderoli nie może być większy od średnicy wewnętrznego koła wieczka, co oznacza, że do każdego wymiaru opakowania musiałaby być opracowana o innym wymiarze wykroju. To utrudnienie bardzo poważnie podnosi koszty wykonania takich banderol.
O wiele łatwiej jest wykonać uniwersalne paseczki lub mniejsze wykroje. Wówczas są one relatywnie tanie. Pojawia się również argument, że banderole z większym wykrojem psują wizerunek wieczka. Można jednak użyć banderol z większym wykrojnikiem do nakrętek jednokolorowych lub z takim nadrukiem, który dobrze by się komponował z naklejoną banderolą.
Banderola powinna pokrywać wieczko aż do pierwszej wewnętrznej linii wgłębienia na wieczku, wówczas jako nośnik informacji jest ona czytelniejsza i spełnia dodatkową funkcję marketingową. Projektant banderoli powinien też myśleć o pieniądzach pszczelarza, bowiem jest ona tańsza niż wieczko z nadrukiem, a szeroki wykrój banderoli wraz z zawartą informacją, doskonale zastępuje nadruk wieczka.