Czy na etykiecie z miodem musi być informacja o rolniczym handlu detalicznym?
Do naszej redakcji napływają zapytania, jak znakować miód i pozostałe produkty pszczele, które są sprzedawane w ramach rolniczego handlu detalicznego – czy na etykiecie musi być informacja o RHD?
Niezależnie od tego, jaką drogę wybrał pszczelarz, aby legalnie zbywać miód (sprzedaż bezpośrednia (SB) lub rolniczy handel detaliczny (RHD), lub stosowna działalność gospodarcza (DG)), to i tak jest on zobligowany do znakowania miodu według tych samych wymagań, określonych w:
- Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004;
- Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych;
- Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej.
Reasumując, etykieta naklejona na opakowanie z miodem (lub innym produktem pszczelim) przeznaczonym do sprzedaży w ramach RHD (jak również SB i DG) musi zawierać:
- pełną nazwę produktu,
- dane identyfikujące producenta (pszczelarza),
- datę minimalnej trwałości (patrz „Pasieka” nr 2/2020),
- oznaczenie partii produkcyjnej,
- warunki przechowywania (Uwaga! Wskazane warunki przechowywania muszą być również spełnione podczas transportu i eksponowania produktu do sprzedaży),
- miejsce pochodzenia,
- oznakowanie ilości nominalnej (masa netto/zawartość netto).
Ponadto należy pamiętać o minimalnej wysokości cyfr i liter dla tzw. znaku x oraz dla wartości określającej ilość nominalną (patrz „Pasieka” nr 3/2015 – informacje te nadal są aktualne).
Jak widać, w powyższym zestawieniu nie ma wymogu zamieszczania informacjiorolniczym handlu detalicznym na etykieciezmiodem.
Informacja o RHD musi być w miejscu sprzedaży
Prawodawca nałożył na sprzedającego w ramach RHD obowiązek poinformowania o tym sposobie zbywania żywności, jednak nie wskazał, że adnotacja ta ma się znaleźć na etykiecie. W miejscu sprzedaży w sposób czytelny i widoczny dla konsumenta musi zostać wyeksponowany napis „rolniczy handel detaliczny” wraz z danymi obejmującymi imię i nazwisko albo nazwę i siedzibę podmiotu prowadzącego RHD, adres miejsca prowadzenia produkcji tej żywności oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu prowadzącego RHD, o ile taki numer został nadany.
Wydaje się, że aby spełnić wymóg czytelności i widoczności takiego napisu, etykieta nie będzie wystarczającym nośnikiem. W praktyce stosuje się tablice wykonane z trwałego materiału, np. PVC, plexi, sklejki wodoodpornej.
Teresa Kobiałka