fbpx

NEWS:

w wydaniu tradycyjnym (papierowym) strona: 5

Pszczoły ukoronowane!

Czasami zapominamy, że są wokół nas ludzie, którym jeszcze chce się działać, by wzmacniać świadomość ekologiczną, a także motywować innych do samorozwoju i aktywności. Takimi osobami są Michał Janik i Klaudia Skowron z fundacji Na Szczytach Marzeń, którzy na co dzień łączą pasję wspinaczek górskich z pomaganiem ludziom. W tym roku postanowili dodatkowo symbolicznie ukoronować pszczoły, organizując świetną akcję „Korona dla Pszczół” połączoną z akcją Wydawnictwa Pasieka „Dobre chwasty! Nie ścinaj nam głów”!

Michał i Klaudia w zaledwie 14 dni zdobyli Górską Koronę Polski, czyli 29 szczytów naszego kraju. Każdy szczyt dedykowali jednemu gatunkowi rośliny szczególnie ważnemu dla owadów zapylających. Po zdobyciu kolejnej góry wstawiali na profil Facebook „Na Szczytach Marzeń” informację o przydatnych roślinach miododajnych, opracowaną przez Wydawnictwo Pasieka w ramach akcji „Dobre chwasty! Nie ścinaj nam głów!” i ciekawostkę o pszczołach (nie tylko miodnych) z książki „365 faktów o pszczołach”.

Zdobycie 29 szczytów w zaledwie 2 tygodnie to nie lada przedsięwzięcie. Podczas eskapady niestrudzeni podróżnicy przeszli 252 km po górach i przejechali 2553 km samochodem. Najtrudniejszym momentem była dla nich wspinaczka na Mędralową i Babią Górę, gdy dzień wcześniej zdobyli Rysy. To naprawdę piękny sposób na ukoronowanie pszczół! W czasie podróży przyłączało się do nich wiele osób, a po finale akcji zaprosiła ich do siebie Szkoła Waldorfska w Bielsku-Białej, w której opowiadali o górach i owadach zapylających. Dzieci pod koniec zajęć przygotowały malunki tematyczne przedstawiające pszczoły i rośliny. Dwa dni po zdobyciu ostatniego szczytu Klaudia i Michał odetchnęli… w swojej pasiece. Są bowiem zapalonymi pszczelarzami.

Podczas akcji Klaudia i Michał organizowali też liczne konkursy, w których można było wygrać nasiona roślin miododajnych, książki (przede wszystkim wspomniane „365 faktów o pszczołach”), miody, domki dla dzikich zapylaczy. Akcję wspierało 9 firm, fundacji, sklepów itp., m.in. Fundacja Apikultura, Pasieka Łysoń – miód i produkty pszczele, a także Wydawnictwo Pasieka oraz rysownik Mariusz Uchman, który nieodpłatnie opracował logo akcji.

Trzeba dodać, że podczas wspinaczki na Kilimandżaro fundacja „Na Szczytach Marzeń” gromadziła pieniądze na budowę szkoły dla lokalnej ludności, a podczas wyprawy na Elbrus zbierali środki dla dziewczynki z dziecięcym porażeniem mózgowym. Pomogli też Kensonowi, chłopcu z Tanzanii, fundując jego naukę (w tym czasie promowali też akcję „adopcja na odległość”).

Martyna Walerowicz


 Wydanie tradycyjneZamów prenumeratę czasopisma "Pasieka"