Sektor pszczelarski łączy siły z sadownikami

Fot. Freepik.
Na posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi pszczelarze i sadownicy wspólnie zadeklarowali chęć współpracy, która ma dotyczyć wspólnej promocji produktów pszczelich i owoców. Planowane jest przesunięcie 15 proc. budżetu z Funduszu Owoców i Warzyw właśnie na ten cel.
Bez promocji polskich produktów pszczelich nastąpi dobitne ograniczenie ilości utrzymywanych w Polsce rodzin pszczelich, a to wyraźnie wpłynie na jakość i wydajność polskich sadów i plantacji. Z drugiej strony wspólne kampanie sadowników i pszczelarzy pozwolą na lepszą synergię i dotarcie do większej liczby konsumentów polskich produktów rolnych – czytamy w komunikacie Stowarzyszenia Pszczelarzy Staropolskich.
W Polsce pszczelarze nie otrzymują żadnego wynagrodzenia z tytułu zapylania roślin uprawnych. Często w praktyce jest odwrotnie – to pszczelarz ponosi symboliczne koszty, np. w postaci kilku słoików miodu, które przekazuje rolnikowi, na którego plantacje wstawia swoje rodziny pszczele.
Sytuacja pszczelarzy jest coraz gorsza, szczególnie w dobie masowego importu taniego produktu miodopodobnego. Bez wsparcia nasi pszczelarze nie będą w stanie utrzymać się na rynku.
Źródło: farmer.pl