fbpx

NEWS:

Problematyka ustalania cen przez pszczelarzy a strategie cenowe

pasieka

Fot. Agnieszka Wielińska

Artykuł w całości pochodzi z Kalendarza Pszczelarza z Pasją 2025

W ekonomicznym słowniku jednym z ważniejszych i podstawowych pojęć, bez którego trudno byłoby wykonywać transakcje sprzedaży lub kupna, jest cena. Najprościej mówiąc, jest to wartość, najczęściej wyrażona w pieniądzu. Ale nie zawsze tak było, wymiana barterowa była koniecznością przed wynalezieniem powszechnie uznawanych środków płatniczych.

Ich pojawienie się znacznie ułatwiło zamianę właścicieli określonych dóbr. Jednak od samego początku sprzedaży i kupna mamy problem z określeniem wartości dobra i oczywiście przy barterze dodatkowo zrównania jej po obu stronach. Pieniądz ograniczył ten obowiązek tylko do jednej strony, jednak nadal nie wiemy, jak prawidłowo określić cenę swojego produktu? Na rynku też nie funkcjonujemy sami, dochodzą różne czynniki i strategie przyjęte przez inne podmioty oraz nasza. Samo nastawienie na zysk też nie rozwiązuje problemu. Pojawia się zaraz pytanie, ile go ma być jednostkowo w cenie? Czy jest wystarczający do zaspokojenia potrzeb oferenta? W pszczelarstwie dochodzi jeszcze sezonowość produkcji, ponoszenia niektórych kosztów, a także problematyka ujęcia kosztów pracy pszczelarza. We wcześniejszych artykułach tego kalendarza omawiałem raczej aspekty pozacenowe, które mają pozwolić na pozyskanie i utrzymanie klienta. W tym koncentruje uwagę na określeniu ceny i strategiach, jakie można przyjąć na rynku, aby pozyskać lub utrzymać klienta. Choć rośnie znaczenie wartości dodanych do produktu, które go wyróżniają, oraz maleje rola ceny, to ciągle są klienci, którzy głównie kierują się tylko kryterium wyrażonym w pieniądzu. Dlatego też mamy tani „miód” w marketach i na straganach.

Pszczelarz chcący sprzedawać swoje produkty pszczele, zapewne głównie miód, powinien ustalić cenę. Jeśli będzie ona wysoka, może istotnie ograniczyć zakupy klientów. Jeśli będzie za niska, nie przyniesie zakładanego dochodu, dodatkowo może wzbudzić podejrzenia konsumentów co do odpowiedniej jakości. Ustalając jej wysokość, można bazować na różnych podstawach – może być to przede wszystkim koszt jednostkowy wytworzenia kilograma miodu, może to być obserwacja cen konkurencji (najlepiej innych pszczelarzy niż pośredników czy marketów), wartość dla klienta, wielkość popytu czy jakość produktu. Szczególnie w pierwszych latach prowadzenia gospodarstwa pasiecznego, gdzie koszty mogą być znacznie wyższe ze względu na zakupy inwestycyjne, konieczne może stać się podejrzenie innych oferentów na rynku. Często wejście na rynek jest kosztowne i dopiero po odpowiednio długim czasie można opierać się na własnych kosztach jako wyznaczniku ceny jednostkowej za miód.

Wśród czynników, jakie mogą wpływać na cenę miodu, znajduje się wybrana strategia cenowa przyjęta przez pszczelarza (o nich szerszej w dalszej części artykułu), sytuacja na rynku (nasycenie miodem czy nie), konkurencja, relacja popyt – podaż, promocja własnych produktów, koszty reklamy, dystrybucji, promocji. Znaczenie może mieć lokalizacja pasieki i sprzedaży miodu. W miejscowościach, gdzie jest duża liczba pszczelarzy, mogą pojawiać się trudności ze zbywaniem. Wielkość pobliskich pasiek i ilość pozyskiwanego miodu również może kształtować cenę lokalnie. Zamożność społeczności także może wymuszać taką, a nie inną wartość produktów pszczelich. Ten sam miód od pszczelarza w dużym mieście może rozchodzić się jak świeże bułeczki, a w jego wsi taka sama cena może stanowić barierę dla potencjalnego klienta. Dodatkowo na cenę w najbliższym sąsiedztwie mogą mieć wpływ inni pszczelarze. Duża liczba osób, które deklarują, że nie zarabiają na miodzie i tylko sprzedają go, by pozbyć się z magazynu, może znacząco wpływać na tych oferentów patoki, którzy jednak traktują swoją pasję także jako źródło zarobku. Na cenę może mieć wpływ także wybór dystrybucji produktów – co do zasady sprzedaż bez pośredników nadal wygląda na najkorzystniejszą formę sprzedaży, a już na pewno w porównaniu do cen, jakie są oferowane w skupach. Na samym końcu warto wspomnieć także o aspektach dodatkowych, które omawiam w pozostałych artykułach na łamach tego kalendarza. Zmierzają one do wyróżnienia produktów pszczelich i pszczelarza na lokalnym czy regionalnym rynku, tworzą markę i pozwalają zbywać produkty po wyższych cenach lub być mniej podatne na wahania na rynku.

Philip Kotler, nazywany ojcem marketingu, wyszczególnia następujące strategie ustalania ceny produktów i usług:

  • strategia najwyższej ceny;
  • „zbieranie śmietanki” (skimming);
  • przetrwanie;
  • maksymalny zysk bieżący;
  • maksymalny przychód bieżący;
  • maksymalny wzrost sprzedaży.

Pierwsza z wymienionych strategii związana jest z wysoką jakością produktu. Jeśli klient będzie dostrzegał różnicę w miodzie tańszym i droższym, a jego subiektywne odczucie podpowie mu, że słabej jakości produkt o niskiej cenie jest niesmaczny, niearomatyczny itd., to zapewne dopłaci do miodnego przysmaku, byleby mieć produkt odpowiadający najwyższym standardom jakości. Co za tym idzie, strategia ta wymaga, aby korzyści jakościowe dla klienta były odzwierciedlone w cenie. Nie można więc w tym podejściu sprzedawać tanio wysokiej jakości produktu, albo drogo słabej jakości. O ile w pierwszym przypadku następowałaby zapewne zmiana strategii z jakichś powodów wewnętrznych lub rynkowych, to o tyle w drugim kompletnie może nie być zrozumiała dla konsumenta. Zapewne nie uniknie się wtedy straty klientów na taki asortyment. Wątpliwe jest, by chcieli płacić dużo więcej za taki miód. Dlatego też zdecydowanie lepszą pozycją wyjściową jest kontrolować jakość produktu (odpowiedni czas miodobrania, zapewnienie podstawowych parametrów, analiza pyłkowa w celu prawidłowego oznaczenia, brak obcych zapachów smaków w miodzie, właściwe opakowanie itd.), gdyż wtedy w razie nagłych sytuacji można zmieniać strategię cenową. Ze słabym jakościowo miodem taka sztuka jest dużo trudniejsza do wykonania.

słoik z miodem

Kolejną strategią jest „zbieranie śmietanki”, czyli uzyskanie dodatkowego dochodu z racji bycia na danym rynku pierwszym, ewentualnie jednym z pierwszych, gdzie nie ma jeszcze konkurencji. Z racji charakteru pszczelarskiej produkcji, większość odmian miodu nie pozwala na zastosowanie tej strategii, chyba że wykreuje się przy wykorzystaniu promocji dodatkowe walory i wyjdzie się do odpowiedniej grupy osób – głównie odpowiednio zamożnych. Kiedyś miód czy wosk były dobrami luksusowymi, zastrzeżonymi dla bogatych ludzi, kapłanów czy osób pracujących przy pszczołach. Pozostałe grupy społeczne mogły tylko pomarzyć o nim. Powszechność dostępu do miodu nie ułatwia obecnie takiego zadania. Jednak czasami udaje się pozyskać produkt unikatowy (potwierdzony odpowiednimi analizami) lub certyfikatami, nagrodami, które pozwoliłyby na wykreowanie danego rodzaju patoki jako dobra ekskluzywnego, za który należy więcej zapłacić. Taka sztuka udała się przy okazji nowozelandzkiego miodu manuka.

Dane przedstawione na VII Pszczelarskiej Konferencji Młodych Naukowców w jednym z wystąpień wskazały, że ilość miodu sprowadzanego z Nowej Zelandii do naszego kraju nie znalazła się nawet w pierwszej dziesiątce państw. Jednak już pod względem wartości importu Nowa Zelandia znalazła się na trzecim miejscu, ustępując tylko Chinom i Ukrainie. Tak wygląda stosowanie tej strategii w praktyce – odpowiednia promocja i cena, pozwalająca zarobić więcej niż sprzedając po standardowych cenach. Podkreślmy dużo więcej. Bez promowania tego produktu, sukcesu by nie było, gdyż potencjalny konsument musi sobie zdawać sprawę z walorów dodatkowych. Przy miodzie manuka ta sztuka się udała. Oczywiście pomija się aspekty, że inne miody też posiadają, często wcale nie tak znacznie gorsze walory. Można przecież wybrać jakiś parametr czy właściwości miodu gryczanego i wypromować go. Tylko jak to zrobić przy rozdrobnieniu i skłóceniu wewnętrznym sektora, niejednolitym przekazie władz organizacji pszczelarskich? Pojedynczy pszczelarz może jedynie korzystać w krótkim czasie z tej strategii, pod warunkiem np. posiadania mniej spotykanych odmian miodów – jeśli uda mu się pozyskać. Jeśli chodzi już o daną odmianę (np. lipowy czy gryczany), trud promocji musiałby spoczywać na organizacjach ogólnokrajowych (w tym pszczelarskich), zapewne popartych działaniami ministerstwa rolnictwa. Taka promocja miałaby szansę otworzenia drogi do tej strategii cenowej.

Kiedy pszczelarz musi zastosować strategię cenową nazwaną przetrwaniem? Jeśli czynniki rynkowe zostały na tyle zachwiane, że utrudniona jest w znacznym stopniu sprzedaż produktów. Może ona wynikać ze zbyt dużej konkurencji lub nagłej zmiany preferencji klientów. Z racji długiego okresu przydatności miodu do spożycia, raczej nie traktowałbym jednego sezonu jako konieczności zastosowania tej strategii. Jednak jeśli sytuacja kolejny sezon się powtarza, a zapasy z poprzedniego roku są duże, do tego dany rok był też miodny, można zacząć zastanawiać się nad koniecznością podjęcia kroków związanych z obniżeniem cen. Rezygnacja z zarobku ma umożliwić zbycie produktów, pozyskanie środków na pokrycie bieżących kosztów i kontynuowanie działalności. Jeśli jednak wiele podmiotów zakończy działalność, to pozostałe będą miały możliwość do zagospodarowania części rynku, nastawienie na przetrwanie umożliwi im późniejsze nadrobienie utraconych korzyści.

W przypadku konieczności pozyskania środków na jakiś większy wydatek, czy to prywatny, czy też związany z pasieką, można pokusić się również o obniżenie ceny i w ten sposób pozyskanie szybciej kapitału na te wydatki. W ogólnym rozrachunku może się okazać, że obniżenie ceny (utracony przychód) jest mniej kosztownym rozwiązaniem niż kredyt (odsetki i inne koszty związane z jego pozyskaniem). Maksymalny zysk bieżący to wykorzystywanie momentów na rynku opartym o szacowany popyt i znajomość kosztów. Jeśli założy się, że w okolicy zdecydowana większość pszczelarzy wyprzedała miód w październiku, listopadzie, a w grudniu ciągle ktoś pyta i kupuje od nas miód, to są przesłanki ku temu, by podnieść cenę w celu osiągnięcia krótkoterminowego zysku na sprzedaży do pewnego momentu – czy to nasycenia rynku i spadku zainteresowania oferowanym asortymentem, czy do świeżego nowego miodu na wiosnę.

Podobną strategią jest maksymalny przychód bieżący, który nie ma powiązania z kosztami, jednak też opiera się na zwiększaniu kwoty przychodu i docelowo ma przynieść zwiększenie zysków. W przypadku pszczelarzy, gdzie inne koszty bieżące są w okresie zimowym, a inne w letnim, albo należałoby je pominąć i bazować na samym popycie, albo przyjmować uśrednione za cały rok w jednostce produktu.

Kolejna strategia polega na maksymalizacji wzrostu sprzedaży. Chodzi w niej o to, by zbywać coraz więcej, jednocześnie rezygnując z części zysku, który jednak miałby być nadrobiony z racji większego wolumenu sprzedaży. Co przy ograniczonej produkcji miodu ciężkie jest do uzyskania. Konieczne jest w tym przypadku obniżenie ceny, której celem jest zwiększenie popytu. Jeśli podmiot istnieje na rynku, zazwyczaj posiada wolne moce produkcyjne, których nie wykorzystuje. Z racji charakteru rodzin pszczelich, posiadanie wolnych mocy produkcyjnych jest niemożliwe (wszystkie biorą udział w produkcji). W sektorze pszczelarskim chęć maksymalizacji wzrostu sprzedaży miodu mogą preferować podmioty wchodzące na rynek, nieposiadające szerokiego grona odbiorców. A co za tym idzie, zastosowana strategia może służyć do ich pozyskania, a niekoniecznie chęci generowania zysku. Produkty pszczele stają się wtedy informacją dla konsumentów o ich producencie. Niższa cena ma ułatwić to zadanie.

Wybór odpowiedniej strategii cenowej może zależeć od warunków zewnętrznych, jakie panują na rynku miodu, zarówno globalnie, jak i lokalnie, oraz dostrzeżenia szansy lub zagrożenia. Ich wybór może wyznaczać kierunki zbytu – adresowanie do potencjalnych odbiorców. Sam proces ustalania ceny, wyważenia chęci otrzymania odpowiedniego dochodu (a więc także zysku jednostkowego na produkcie), znajomość kosztów jednostkowych może stać się koniecznością dla prawidłowego określenia ceny jednostkowej miodu. Jedynie przy wejściu na rynek wiedza w tym zakresie może być ograniczona i stanowić problem.

Emil Mariusz Szymański

Kalendarz Pszczelarza z Pasją 2025

Artykuł pochodzi z Kalendarza Pszczelarza z Pasją 2025.


z Polski

02-12-2024, Kobiałka Teresa  - avatar Kobiałka Teresa

W Polsce przybywa pasiek

z Polski

13-10-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Unijne wsparcie pszczelarzy na 2025  

z Polski

01-10-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Tarnów - kradzież pszczół

z Polski

12-08-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dofinansowanie do węzy

z Polski

09-08-2024, Wielińska Agnieszka - avatar Wielińska Agnieszka

Europejski Konkurs Miodu 2024

z Polski

26-07-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Rolnik skazany za wytrucie pszczół

z Polski

08-07-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Porady: Kremowanie miodu

z Polski

05-07-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Porada – lipcowe odkłady

z Polski

04-07-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

„Pasieka” wspiera PLLuM!

z Polski

25-06-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

O świcie matki

z Polski

21-06-2024, Szymański Emil Mariusz - avatar Szymański Emil Mariusz

Problemy z refundacjami pszczelarskimi - analiza

z Polski

18-06-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Bezpłatne badanie węzy

z Polski

06-06-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Youtuber kontra firma Lyson

z Polski

15-05-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Jaja jako narzędzie oceny sytuacji w ulu

z Polski

07-05-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Czy nasze etykiety są zgodne z prawem?

z Polski

24-04-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kontrola miodów 2024 – znowu dużo kar

z Polski

24-04-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kradzież uli w Dobrczu

z Polski

23-04-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Żar w podkurzaczu gaśnie. Co robić?

z Polski

11-04-2024, Kobiałka Teresa  - avatar Kobiałka Teresa

Apilandia w nowej odsłonie

z Polski

03-04-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Szerszeń azjatycki - blisko Polski

z Polski

26-03-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Szop pracz – zagrożenie dla pasiek?

z Polski

12-03-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Konradów – kradzież uli

z Polski

04-03-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Najlepsze polskie miody zostały wybrane!

z Polski

01-03-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Jak wybrać miejsce pod pasiekę?

z Polski

28-02-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

O balsamie pyłkowym

z Polski

14-02-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Święty Walenty patron… pszczelarzy?

z Polski

19-01-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pasieka gra z WOŚP!

z Polski

18-01-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Mead Madness Cup 2024!

z Polski

17-01-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Miód odsklepinowy – kwestie prawne

z Polski

09-01-2024, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Matka czy królowa? Wyniki ankiety

z Polski

20-12-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dofinansowania dla lubelskich pszczelarzy

z Polski

15-12-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

61. Naukowa Konferencja Pszczelarska 

z Polski

09-11-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dofinansowania dla pszczelarzy na 2024 r.

z Polski

27-10-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Historia pewnego pszczelarskiego zdjęcia

z Polski

28-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczoły dla Afryki

z Polski

25-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Festiwal Kultury Pszczelarskiej

z Polski

20-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Wielka Aukcja dla Pszczół

z Polski

18-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Umyślne podpalenie pasieki w Marysinie

z Polski

12-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Będą zmiany na etykietach z miodem

z Polski

11-09-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zadrzechnia i pszczoła miodna

z Polski

18-08-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Przepis na miód pitny

z Polski

09-08-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Finansowa pomoc dla pszczelarzy 2023

z Polski

31-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Karczowiska po raz XIX

z Polski

26-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczołobójstwo

z Polski

25-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Już za chwilę – Apimondia!

z Polski

11-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Trzy przepisy na letnie napoje z miodem

z Polski

11-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zostań Mecenasem Pszczół

z Polski

04-07-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczoły Karpackie – nasi dobrodzieje

z Polski

28-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pasieka edukacyjna w Harmężach

z Polski

28-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Lot trzmiela przerwał jazdę

z Polski

20-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kurs „Rzeczoznawca chorób pszczół”

z Polski

15-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Schwytano złodzieja miodu

z Polski

12-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Film „Rój” – wolność to iluzja

z Polski

05-06-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Wrocław sieje łąki – edycja 2023

z Polski

31-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Co dalej ze strzelnicą w Łukowie?

z Polski

29-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Jak niezapominajka puszcza oczko

z Polski

23-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Liczba uli w Unii Europejskiej

z Polski

23-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kampania społeczna Podziękuj Pszczole

z Polski

22-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Spadek cen miodu

z Polski

19-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Almette sieje łąki

z Polski

19-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Hotel dla murarek obok Muzeum Zamoyskich

z Polski

12-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Piknik Rodzinny – Dzień Pszczoły

z Polski

10-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Światowy Dzień Pszczół w Wadowicach

z Polski

08-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

We Wrocławiu o miodzie

z Polski

05-05-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczelarzu wypełnij ankietę!

z Polski

19-04-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Strzelnica w Łukowie zdewastowana

z Polski

18-04-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Z Ukrainy napływa miód techniczny

z Polski

17-04-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Nie każdy niedźwiedź kocha miód?

z Polski

04-04-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Martwe pszczoły na chodniku w Lublinie

z Polski

31-03-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pamiętaj o zgłoszeniu wymiany matek!

z Polski

24-03-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Bee Press Photo 2023

z Polski

14-02-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pieniądze na ochronę zapylaczy

z Polski

27-01-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Rekord pszczelarek

z Polski

27-01-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Ósmy obcy pasażer nosema

z Polski

13-01-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Polska pomaga libańskim pszczelarzom

z Polski

09-01-2023, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

W Inwałdzie skradziono ule

z Polski

05-01-2023, Kobiałka Teresa  - avatar Kobiałka Teresa

60 Naukowa Konferencja Pszczelarska

z Polski

20-12-2022, Kobiałka Teresa  - avatar Kobiałka Teresa

Profesor Jerzy Woyke nie żyje

z Polski

13-12-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zwiększenie dopłat do rodzin pszczelich

z Polski

13-12-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zwycięzca konkursu o 5000 zł

z Polski

06-12-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Europejskie pszczelarstwo tkwi w kryzysie

z Polski

05-12-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Intensywnie działają dla pszczół

z Polski

21-11-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Skradziono całą pasiekę

z Polski

15-11-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Malenin – skradziono rodziny pszczele

z Polski

03-11-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Mead Madness Cup 2023

z Polski

17-10-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

W Rudnie spłonęły pszczoły

z Polski

27-09-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Blada pszczoła w ulu

z Polski

21-09-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczela żałoba po królowej Elżbiecie

z Polski

20-09-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kradzież uli w Starych Lipinach

z Polski

30-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Beczki pełne syropu skusiły pszczoły

z Polski

29-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Święto polskich pszczelarzy

z Polski

29-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Rekordowa sprzedaż cukru

z Polski

19-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dentsu zbiera miód

z Polski

17-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Konsorcjum pszczelarskie w Kluczborku

z Polski

12-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Miodowy odcisk palca

z Polski

09-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pasieka Sosenka okradziona!

z Polski

03-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zostań pszczelarzem roku!

z Polski

03-08-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Parafina w wosku

z Polski

21-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Ule z recyklingu… po raz kolejny!

z Polski

21-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczoły zjadają maliny

z Polski

20-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Wypadek przez pszczołę?

z Polski

14-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kradzież pasieki w Bogatyni

z Polski

08-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Przychodzi pszczoła do lekarza... 

z Polski

08-07-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Miedziowe pszczoły!

z Polski

13-06-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dwa miliony dla pszczelarzy

z Polski

07-06-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Rajd rowerowy „Od pasieki do pasieki”

z Polski

02-06-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Światowy Dzień Pszczół w Otwocku

z Polski

31-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Ktoś zniszczył 120 uli

z Polski

30-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Elektryzująca gadka roślin

z Polski

30-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Piknik Przyjaciele pszczół

z Polski

26-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Perfidne zniszczenie uli

z Polski

25-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Światowy Dzień Pszczół w Banku Pekao

z Polski

18-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kradzież uli w Goniczkach

z Polski

11-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kurs pszczelarski w Wilanowie

z Polski

04-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Kradzież uli w Ludźmierzu

z Polski

04-05-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Chronić pszczoły – racjonalnie

z Polski

26-04-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Praca dla pszczelarzy z Ukrainy

z Polski

19-04-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Nowa sztuczka fałszerzy miodu

z Polski

25-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

6081 zł dla Ukrainy!

z Polski

18-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Złapano zabójcę pszczół

z Polski

18-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Świetne inicjatywy w Sosnowcu

z Polski

18-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

W Sosnowcu budzą pszczoły

z Polski

09-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dopłaty dla pszczelarzy

z Polski

08-03-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Mead Madness Cup 2022

z Polski

04-03-2022, Kobiałka Teresa  - avatar Kobiałka Teresa

Wydawnictwo Pasieka dla Ukrainy

z Polski

15-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Bezpłatne szkolenie w Wojnowie

z Polski

21-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Ochrona pszczoły Augustowskiej

z Polski

22-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Bee Press Photo i Bee Art 2022

z Polski

22-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Konkurs o 5000 zł edycja 2022

z Polski

16-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Greckie pączusie z miodem

z Polski

15-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Trzysta tysięcy dla pszczelarzy

z Polski

15-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Zabił pszczoły, wychładzając gniazda

z Polski

15-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Ucząc o pszczołach

z Polski

15-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Bezpłatne wykłady pszczelarskie online

z Polski

14-02-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Wydawnictwo Pasieka wspiera strażaków

z Polski

31-01-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Praktyki współistnienia

z Polski

24-01-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Dofinansowanie dla rolników-pszczelarzy!

z Polski

03-01-2022, Walerowicz Martyna - avatar Walerowicz Martyna

Pszczelarstwo to stan umysłu

z Polski