Konkurs w programie „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”
Z badań opinii publicznej, opublikowanych 4 lipca 2024 r., wynika, że dla niemal wszystkich Polaków ważne jest środowisko naturalne, a 73 proc. badanych uważa, że działanie jednostki może mieć na nie wpływ. Taki sam odsetek obawia się o dostępność żywności w wyniku zmian klimatycznych. Czterdzieści dwa proc. z nich wybiera marki zaangażowane w ochronę środowiska. Wszystkie grupy wiekowe wskazują potrzebę szerszej edukacji i działań na rzecz ochrony lokalnego środowiska, zaś 90 proc. jest przekonanych, że marki i firmy spożywcze powinny angażować się w ochronę środowiska naturalnego. Program „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” od ponad 13 lat realizuje misję budowania świadomości społecznej na temat roli pszczół w ekosystemie oraz ich znaczenia dla produkcji żywności. Pierwszego lipca br. ruszył konkurs z atrakcyjnymi nagrodami, zachęcający konsumentów do sadzenia i rejestracji kwiatów przyjaznych pszczołom, aby zrealizować wspólny cel nasadzenia ponad miliona kwiatów w tym roku.
Z badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez IQS na zlecenie marki Kujawski[1], wynika, że wśród Polaków niemal powszechne jest przekonanie, jak ważne są środowisko naturalne i przyroda (93 proc. respondentów). Im starsza grupa wiekowo, tym jest ono częstsze. Większość badanych (73 proc.) twierdzi, że ich działania mogą mieć wpływ na ochronę środowiska naturalnego. W najmłodszych grupach wiekowych do 35 lat przekonanie to jest niższe, w porównaniu do osób w wieku 46–65 lat. Taki sam odsetek Polaków zgadza się, że w wyniku zmian klimatycznych może zabraknąć żywności do zaspokojenia potrzeb wszystkich mieszkańców Ziemi.
Do zapewnienia ludziom kluczowych dóbr, takich, jak żywność, potrzebne jest utrzymanie równowagi ekosystemów, a tu fundamentalna jest bioróżnorodność biologiczna. W grupie dużych ryzyk dla produkcji rolnej są zmniejszające się populacje owadów zapylających, m.in. pszczół. Pszczoły, tak miodne, jak i dzikie, odgrywają niezastąpioną rolę w zapylaniu roślin, wpływając na wytwarzanie wielu podstawowych produktów spożywczych i surowców. Szacuje się, że w strefach klimatu umiarkowanego około 78 proc. gatunków roślin jest zapylanych przez zwierzęta, przede wszystkim przez pszczoły. Przez ostatnie pół wieku produkcja upraw zależnych od zapylaczy wzrosła o ok. 300 proc. Ludzie zawdzięczają pszczołom nie tylko miód, owoce, ale też olej rzepakowy, wiele warzyw i ziół, migdały, kawę, bawełnę, podczas gdy tradycyjnie kojarzone są one z powstawaniem przede wszystkim miodu.
– Optymistycznie wyglądają wyżej cytowane badania opinii publicznej, z których wynika jasno, iż większość społeczeństwa ma świadomość własnego uczestnictwa i wpływu na ochronę środowiska naturalnego. Wielu zapewne zastanawia się, w jakim stopniu może to czynić, bo poza codziennym dbaniem o czystość środowiska, segregacją śmieci i jak najmniejszą ilością produkowanych odpadów, chciałoby się zrobić coś więcej, coś co wyraźniej wpłynie na zachowanie bioróżnorodności w przyrodzie. I takim najprostszym sposobem jest sianie lub sadzenie kwiatów – mówił prof. dr hab. Jerzy Wilde z Katedry Drobiarstwa i Pszczelnictwa, Wydziału Bioinżynierii Zwierząt Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. – Poza aspektem estetycznym, poprawą nastroju i samopoczucia, ważna jest świadomość, iż tymi działaniami zapewniamy pokarm dla pszczół, a tym samym dbamy o ich rozwój i dobrostan. Choć mogą wydawać się niepozorne, to ich rola jest nie do przecenienia. Pszczoły są niezastąpione w zapylaniu roślin, mając wpływ na produkcję wielu podstawowych produktów spożywczych. Zapylanie jest kluczową usługą ekosystemową, istotną dla zachowania bioróżnorodności, a co za tym idzie, dla przetrwania człowieka – podkreśla.
Czytaj także: Pasieka wspiera PLLuM
Trzynaście lat temu, mając na uwadze rolę pszczół w środowisku i dla życia człowieka, uwzględniając zagrożenia dla tych owadów, a także niewielką świadomość społeczną i wiedzę o znaczeniu zapylaczy, powstał program „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. Nieustannie przyświeca mu misja budowania świadomości społecznej na temat roli pszczół w ekosystemie, ich znaczenia dla produkcji żywności oraz wpływu na dobrostan pszczołowatych w Polsce. W czternastej edycji programu, która ruszyła w kwietniu br., marka konsekwentnie prowadzi nie tylko działania edukacyjne, ale też mocno aktywizuje Polaków, inspirując i zachęcając ich do podejmowania konkretnych działań na rzecz poprawy życia pszczół w Polsce. Konsumenci mobilizowani są do posadzenia ponad miliona kwiatów, stanowiących bazę pokarmową dla pszczół, między innymi poprzez dedykowany konkurs.
Co najczęściej robią Polacy, aby przeciwdziałać zmianom klimatu i wspierać przyrodę? Wyniki wspomnianego wyżej badania pokazują, że 42 proc. badanych, podejmując decyzje zakupowe, wybiera marki, które są zaangażowane w ochronę środowiska. Wśród działań podejmowanych na rzecz ochrony środowiska, w ciągu ostatnich pięciu lat, najczęściej wskazywane są: segregowanie śmieci (78 proc.), oszczędzanie wody (72 proc.) i energii (70 proc.) oraz ograniczanie nadmiernego kupowania i marnowania żywności (67 proc). Te same działania planowane są w ciągu najbliższego roku. Tylko jedna trzecia badanych zamierza posiać łąkę kwietną dla wsparcia owadów zapylających.
Polacy oczekują również większych zachęt do zaangażowania się w działania zmierzające do ochrony środowiska. Wszystkie grupy wiekowe wskazują potrzebę szerszej edukacji oraz działań ze strony samorządów, nakierowanych na rzecz ochrony lokalnego środowiska. Powszechne wśród ankietowanych (90 proc.) jest przekonanie, że marki spożywcze oraz firmy produkujące żywność powinny angażować się w ochronę środowiska naturalnego. Jednak tylko 26 proc. respondentów deklaruje, że zna lub słyszało o programach społecznych i ekologicznych realizowanych przez producentów żywności w Polsce.
Chociaż 62 proc. Polaków podejmuje działania mające na celu wsparcie i ochronę pszczół poprzez różnorodne inicjatywy, takie jak sadzenie kwiatów, to nie ma jednak pełnej wiedzy, jakie kwiaty są przyjazne pszczołom. Na te potrzeby odpowiadają programy m.in. „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. Wyniki badania opinii jasno pokazują dalszą potrzebę edukacji na ten temat, aby wspólne działania były skuteczne. Program pomaga budować świadomość społeczną o roli pszczół w ekosystemie oraz ich znaczenia dla produkcji żywności, a także polepszania dobrostanu pszczołowatych. Daje też gotowe narzędzia, aby wspierać konsumentów w podejmowaniu indywidualnych działań. Mając na celu zwiększanie bazy pokarmowej dla zapylaczy, między innymi, aktywizuje i angażuje szeroko pojęte otoczenie we wspólną akcję budowania „kwietnych stołówek”, aby tylko w tym roku posadzić wspólnie ponad milion kwiatów bogatych w nektar i pyłek – pokarm dla pszczół.
– Aż 69 proc. respondentów wspomnianego badania uznaje pszczoły za zwierzęta wymagające największej ochrony w Polsce, a trzy czwarte (75 proc.) wyraża sympatię wobec tych owadów. Dlatego nadal widzimy potrzebę zwiększania edukacji na temat pszczół, szczególnie wśród osób z niższym wykształceniem i młodszych grup wiekowych – mówi Sławomir Kozłowski, Senior Brand Manager marki Kujawski. – W konkursie, który trwa od 1 lipca do 11 sierpnia br. zachęcamy wszystkich do sadzenia kwiatów i rejestracji ich za pomocą formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej www.pomagamypszczolom.pl/konkurs, można wygrać rowery, leżaki i zestawy olejów marki Kujawski. Jego celem jest dodatkowa aktywizacja konsumentów do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska i pokazanie, że każdy z nas może mieć wpływ i sprawczość – podkreśla.
Na stronie internetowej opublikowane zostały zasady konkursu, możliwość rejestracji posadzonych już kwiatów oraz wiele przydatnych informacji i ciekawostek na temat pszczół, ich bezsprzecznej roli w naszym życiu oraz przyjaznych im roślin.
[1] Badanie „Z Kujawskim pomagamy pszczołom” przeprowadzone przez IQS na zlecenie marki Kujawski w kwietniu br., CAWI, próba reprezentatywna N=1000, wiek 18-65 l.)