Czy konsumenci wybierają polski miód?
Zdjęcie poglądowe. Fot. Freepik
Jak podaje portal Farmer.pl, polscy konsumenci świadomie wybierają miód. Jak wynika z badania opinii przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna dla tego portalu, najpopularniejszym kanałem dystrybucji patoki jest sprzedaż bezpośrednia. 58% konsumentów dokonuje zakupu bezpośrednio u pszczelarza, a 25% na targowiskach. Nieco ponad 30% konsumentów kupuje miód od pośredników (w sklepach, marketach). Do zakupów miodu przez Internet przyznało się 9% respondentów.
Czym konsumenci kierują się przy wyborze miodu?
Dla 75% badanych przy wyborze miodu kluczowym czynnikiem jest zaufanie do źródła jego pochodzenia. Dla 27% ważny jest także kraj pochodzenia. 18% konsumentów decyduje o wyborze miodu, kierując się wyłącznie ceną. Dla 3% te czynniki są inne (nie podano, jakie), a kolejne 3% osób badanych odpowiedziało: „trudno powiedzieć”.
Czy konsumenci kupują wyłącznie Polski miód, jeżeli wiedzą, z jakiego kraju pochodzi?
74% badanych kupuje wyłącznie miód z Polski, a 14% nabywa go wtedy, gdy jest porównywalny cenowo z importowanym. 12% konsumentów nie zwraca uwagi na kraj pochodzenia patoki.
Co konsumenci myślą o miodzie importowanym?
30% respondentów uważa, że miód importowany do Polski z innych krajów jest kiepskiej jakości i szkodliwy dla zdrowia. 21% postrzega go jako bezpieczny, ale gorszej jakości niż krajowy. 39% badanych odpowiedziało, że „trudno powiedzieć”.
Ile polski konsument jest w stanie zapłacić za miód?
Jako punkt odniesienia przyjęto miód wielokwiatowy w słoiku o pojemności 0,9 l. 35% konsumentów akceptowalna jest cena 30-40 zł. 28% może zapłacić za miód 20-30 zł, 19% osób zgadza się na cenę 40-50 zł, a 12% na 10-20 zł. Tylko 6% respondentów jest gotowa przeznaczyć więcej niż 50 zł za jeden duży słoik miodu wielokwiatowego.
Jaki miód wybierają Polacy?
Największym zainteresowaniem cieszy się miód wielokwiatowy (42%), a na kolejnych miejscach znalazły się lipowy (21%) i spadziowy (11%). Rzepakowy i gryczany zdobyły uznanie 8% respondentów (każdy), akacjowy 5%, faceliowy 2% i wrzosowy 1%. Miodem manuka nikt nie wykazał zainteresowania.
Badanie przeprowadzono na grupie 1145 osób powyżej 18 roku życia.
Źródło: farmer.pl