Kupuj polski miód
Po publikacji artykułu na temat organizowanej przez nasze wydawnictwo akcji „Kupuj polski miód” zamieszczonego w poprzednim numerze „Pasieki” nie otrzymaliśmy zbyt wielu maili i telefonów z sugestiami czy pomysłami.
Nie oznacza to jednak, że kampania nie jest potrzebna. Zdarza się, że jesteśmy pytani, czy sprzedajemy miód, a słysząc odpowiedź odmowną, klienci dopytują, gdzie w takim razie mogą go zakupić i aby był dobry i prawdziwy.
Zauważamy, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i mniej chętnie sięgają po produkty miodopodobne. Edukują się, wiedzą, że prawdziwy miód krystalizuje i że nie można go przegrzewać. Dostrzegamy jednak, że pszczelarze są dla nich często niewidoczni.
Z jednej strony, to dobrze, że nasze pszczoły są na tyle spokojne, że nikomu nie przeszkadzają. Nikt nie zwraca uwagi na ule w przydomowym ogródku. Z drugiej jednak – nikt nie przychodzi, aby zakupić produkty pszczele. Brak podejmowania działań w celu promocji miodu z własnej pasieki, nie oznacza, że pszczelarz nie ma problemu z jego zbyciem.
Sezon 2018 był obfity w większości kraju i część pszczelarzy posiada jeszcze zapasy miodu. Nie wykorzystują jednak w pełni swojego potencjału. Więcej o tym, jak dobrze sprzedać miód, pisze Michał Piątek w artykule pt. „Jak sprzedawać więcej miodu” w niniejszym wydaniu pisma. Polecamy tę lekturę.
Dostrzegamy większe zainteresowanie miodem i produktami pszczelimi. Fot. Roman Dudzik
Mimo tego, że dostrzegamy większe zainteresowanie miodem i pozostałymi produktami pszczelimi niż jeszcze kilka lat temu, to nadal jest jeszcze dużo do zrobienia w tym aspekcie. Chcielibyśmy, aby świadomość tego, jak ważne są pszczoły oraz tego, że warto kupować miód lokalnie, miało więcej ludzi.
Ponadto dobrze by było, aby konsument rozumiał, z czego wynika cena miodu i że za pełnowartościowy produkt dobrej jakości warto zapłacić więcej.
Do kolejnego numeru „Pasieki” zostanie dołączony plakat akcji, będzie też można bezpłatnie zamówić dodatkowe egzemplarze. Opracowaliśmy ulotki zachęcające do zakupu miodu z rejonu swojego zamieszkania. Wśród produktów promujących akcję znajdą się również kubki, tablice, ramki pod tablice rejestracyjne itd.
Do kolejnego numeru „Pasieki” zostanie dołączony plakat akcji, będzie też można bezpłatnie zamówić dodatkowe egzemplarze.
Podobnie jak w kampanii „Miód kupujesz – pszczoły ratujesz” razem możemy więcej. Wierzymy, że podejmowane przez nas działania będą korzystne dla wszystkich: klientów, którzy zyskają zdrowie i lepsze samopoczucie stosując miód zamiast słodzików czy cukru oraz dla pszczelarzy, u których konsumenci będą się zaopatrywać, wspomagając rentowność pasiek.
Być może nawet ci, którzy miodu nie lubią, zwrócą uwagę na rolę pszczół jako zapylaczy, a pszczelarza jako ich opiekuna.
Ceny miodu (zł/kg) w skupie hurtowym i w handlu detalicznym w okresie IX-XI 2018 roku. Na podstawie: „Sektor pszczelarski w Polsce w 2018 roku”, Zakład Pszczelnictwa w Puławach.
Wśród naszych działań chcielibyśmy się też skupić na aspekcie wzbogacenia bazy pożytkowej dla pszczół. Będziemy podpowiadać, jakie rośliny warto sadzić w ogródkach i na balkonach. Jesteśmy otwarci na Państwa potrzeby, sugestie i pomysły i życzymy udanych miodobrań i zdrowych rodzin pszczelich.
Teresa Kobiałka
i zespół redakcyjny „Pasieki”