Internet – rewolucja w biznesie
Pszczelarz w wirtualnej przestrzeni
Sprzedaż produktów pasiecznych przez internet staje się coraz powszechniejszym kanałem dystrybucji. Podstawowymi usługami, jakie oferuje internet to strony www, sklepy internetowe, giełdy ogłoszeń i aukcje internetowe (platformy), poprzez które zachodzi sprzedaż produktów lub wymiana informacji pomiędzy kupującym a sprzedającym.
Z perspektywy oceny ekonomicznej istotne jest podkreślenie znaczenia idei społeczeństwa informacyjnego i budowie elektronicznej gospodarki (e-economy) opartej na nowych zasadach, co rzutuje nie tylko na organizację pracy wewnątrz przedsiębiorstwa (nowopowstałego lub istniejącego) zajmującego się produkcją lub sprzedażą produktów pszczelich, ale co istotnie wpływa modyfikująco na wszelkie przejawy ich działalności. Handel elektroniczny (e-commerce), sprowadzający się do wykorzystania nowoczesnych technologii komunikacyjnych w urzeczywistnieniu transakcji kupna oraz sprzedaży dóbr i usług.
Polski miód promowany na allegro.pl
Produkty pszczele, takie jak miód, pyłek, wosk, kit, mleczko i jad pszczeli według przepisów prawnych jest to żywność pochodzenia zwierzęcego. Zasady obrotu materiałami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego w internecie są określane przez rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 roku w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz.U. Nr 5, poz. 38 z 2007 r.).
Wyrób może być sprzedawany bezpośrednio do konsumenta końcowego lub zakładów prowadzących handel detaliczny pod warunkiem spełnienia wymagań weterynaryjnych przy produkcji i przez produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej. O sprzedaży miodu pszczelarz jest zobowiązany do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii. Sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego można dokonywać ze specjalistycznych środków transportu; w przypadku sprzedaży jednocześnie więcej niż jednego rodzaju produktów muszą być one od siebie rozdzielone.
Produkt powinien być odpowiednio zapakowany i spełniać określone rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/950/EWG i 89/109/EWG (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004) i rozporządzenie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Jeżeli produktem są pszczoły, to sprzedający jest zobowiązany zapewnić odpowiednie warunki transportu (najlepiej odbiór osobisty).
Informacja na ten temat powinna znaleźć się w opisie aukcji lub stronie internetowej. Jeśli oferowane zwierzę nie jest gatunkiem chronionym i sprzedający spełni warunki dotyczące transportu, to aukcja nie narusza zasad serwisu czy praw konsumenta.
Trzy największe portale aukcyjne:
Allegro, Ebay, Amazon
W przypadku sprzedaży pszczół pszczelarz powinien dołączyć do przesyłki świadectwo zdrowia lub inne dokumenty, które powinny być okazane organom wyższym w przypadku kontroli. Do opakowania paczek powinny być użyte materiały, które zabezpieczają przed dostępem do zawartości (pudełka kartonowe, koperty, pudła metalowe, woreczki itp., o ile wymagania takie wynikają z zawartości).
Regulamin świadczenia powszechnych usług pocztowych paragraf 15, mówi, iż paczki pocztowe z zawartością pszczół należy przesyłać oznakowane nalepką z napisem „ostrożnie” lub „żywe zwierzęta” oraz napisami oznaczającymi górę i dół przesyłki. Zasady wysyłki produktów pochodzenia zwierzęcego określa sprzedawca i firma kurierska.
Sprzedaż w sieci internetowej staje się coraz bardziej powszechna. Dla producentów to nie lada wyzwanie i jednoczenie szybka forma pozyskania nowych i stałych klientów. Z drugiej strony osoba kupująca będzie ceniła szybką i profesjonalną obsługę, nie mówiąc o cenie i jakości miodu.
Możemy wyróżnić cztery podstawowe formy sprzedaży produktów pasiecznych przez internet: zakładając własną stronę, poprzez sklep internetowy i serwisy aukcyjne oraz zamieszczając ogłoszenie na różnego rodzaju forach internetowych.
1. Strona internetowa
Zakładając własną stronę internatową, na której będą oferowane produkty do sprzedaży należy: stworzyć nazwę domeny bliską lub zgodną z działalnością pszczelarską lub zbliżoną do nazwy pasieki czy właściciela firmy (np. www.jankowalski.pl, www.miod.pl, www.pasieka.pl). Prosta nazwa jest sukcesem i ułatwieniem w zdobyciu konsumenta. Uruchamiając stronę należy podać: dane identyfikujące pszczelarza, imię i nazwisko, dokładny adres zamieszkania lub nazwę pasieki z siedzibą i adresem, kontakt e-mail i telefoniczny.
Dane umożliwią szybką i łatwą komunikację pomiędzy stronami zainteresowanymi. Na stronie internetowej można stworzyć podstronę, na której klient będzie mógł założyć swoje konto logując się i kupując dany produkt. Stworzenie strony internetowej można zlecić osobom prywatnym lub firmom, które się w tym specjalizują. Osoby, które założyły działalność gospodarczą mogą skorzystać z refundacji przy tworzeniu stron www, najlepiej uwzględniając to wcześniej w biznesplanie.
Regulacje prawne
Reklama i prezentacja produktu jest istotnym elementem w sprzedaży. Oferując produkty pszczele na stronie internetowej można zawrzeć dużo informacji, których nie znajdziemy na sklepowej półce czy etykiecie. Nawiązując do artykułu lek. wet. Artura Arszułowicza, w którym mowa o zasadach prezentacji środka spożywczego, to forma znakowania, prezentacji i reklamy nie może wprowadzić konsumenta w błąd, natomiast w opisie produktu nie można przypisywać im właściwości, których nie mają.
Odwołując się do rozporządzenia WE nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących możliwości stosowania wszelkich informacji stwierdzających, sugerujących lub dających do zrozumienia, że żywność ma szczególne wymagania, które dotyczą nie tylko informacji pisemnych, ale również znaków graficznych i innych elementów będących częścią prezentacji żywności.
Pszczelarz powinien przestrzegać zasad dobrej etyki na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. Towar wprowadzony do obrotu musi spełniać odpowiednie normy. Nie spełnianie tych obowiązków może być karane. W razie jakichkolwiek problemów należy skontaktować się z prawnikiem, który specjalizuje się w prawie medialnym lub elektronicznym.
2. Sklepy internetowe
Otwarcie tradycyjnego sklepu wiąże się z koniecznością znalezienia dobrej lokalizacji oraz odpowiedniego pomieszczenia, dużym nakładem pieniężnym i wysokim ryzykiem. Działalność w internecie niesie ze sobą dużo mniejsze ryzyko i jest znaczenie korzystniejsze, jeśli chodzi o ponoszenie kosztów – można ją zacząć we własnym domu, a z punktu widzenia pszczelarza jest to bardzo wygodne. W zależności od skali planowanej działalności, można kupić gotowe, przetestowane oprogramowanie e-sklepu lub zlecić zaprogramowanie witryny od początku. Warto pamiętać o krajowych realiach handlowych, dobrze żeby e-sklep był przejrzysty, przemyślany i funkcjonalny.
[...] - część treści ukryta, w całości dostępna tylko dla zalogowanych e-Prenumeratorów
Paulina Dąbrowska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.